4

Friscena i Gjøvikmagasinet

Gjøvikmagasinet har laget en sak om Friscena i sin siste utgave, og nå kan du lese hele artikkelen her!

 I fri utfoldelse på Friscena

«Helt uvurderlig» er blant ordene faste leietakere med fri tilgang til Friscena bruker om blackboxen på Gjøvik Kultursenter som gir rom for å tenke utenfor boksen.

EN LITEN JOHN DEERE-TRAKTOR – riktignok i miniversjon, uten motor og av plast, ment for de minste – lyser opp i grønt og gult midt i et rom med svarte vegger. Rundt sitter seks instrumentalister som uredd tar også stemmen i bruk.

Ensemblet Traktor gjør de siste forberedelsene til en aldri så liten innlandsturné med den nyskrevne komposisjonen «Unurban», skrevet i samarbeid med nyMusikk Innlandet.

– Vi har med oss mange instrument og er en litt underlig sammensatt gjeng med to klaver, en bassklarinett, horn, bratsj og slagverk, så vi trenger helst litt god plass, humrer ensemblemedlem Kristin Fyrand Mikkelsen.

Retrolamper og gamle møbler

Verken pianisten eller kollegene går av veien for å ta steget vekk fra instrumentene. Knippet med klassiske musikere tar ofte aktive sceniske grep og har blant annet hatt forestillingssamarbeid med Teater Innlandet.

– Vi vil utfordre sanser og sinn, fastslår Fyrand Mikkelsen. Både å skape og lytte til klassisk musikk kan gjøres andre steder enn i en sal med røde plysjseter, som hun sier det – det kan gjøres utenfor boksen, i blackboxen på Gjøvik Kultursenter, best kjent som Friscena. En annerledes opplevelse for både tilhørere og utøvere er selve fundamentet for kammermusikkserien Resonans, som Fyrand Mikkelsen sammen med to øvrige ensemblemedlemmer i Traktor, Johannes Skyberg og Gunnar Flagstad, er primus motor og kunstnerisk ansvarlig for.

– Det skjer noe med atmosfæren så fort vi får satt frem retro­lamper og gamle møbler og laget en avslappet ramme rundt det hele. For oss har Friscena skapt et rom hvor vi kan bringe de fremste klassiske musikere i Norge og Norden og publikum sammen til nære, intime møter på Gjøvik, der skillet mellom musikere og publikum opphører. Dialogen og dynamikken som oppstår er helt unik, fortsetter Resonans-arrangøren.

Supererstatter i koronatider

Det hender også Resonans tar med seg festen videre ut fra blackboxen til Kaféscena i foajeen like utenfor. Mingling over fat med lokalprodusert mat lar seg imidlertid ikke gjøre i koronatider.

Selv om det har vært krevende, har konsertserien likevel ikke latt seg stoppe av den pågående pandemien – og holdt standarden. Da den planlagte Beethoven-festen måtte avlyses, hanket Resonans inn ingen ringere enn Leif Ove Andsnes som superreserve. I starten av desember runder den internasjonalt anerkjente norske pianisten av årets Resonans-sesong med to eksklusive, utsolgte intimkonserter på Friscena.

At scenerommet, som del av den kommunale kulturklyngen langs Hunnselva, står der – fritt til bruk for det frie feltet, både i vanlige og viruspregede tider – har alt å si.

– Å skulle leie et eget sted til tusenvis av kroner hadde ganske enkelt ikke gått for oss som en liten frigruppe. Det er helt fantastisk at Gjøvik kommune lar uavhengige sceneaktører leie gratis. Det er en gullkantet ordning man nesten ikke tør å snakke høyt om blant kulturaktører andre steder i landet, fordi folk blir rent misunnelige, humrer Fyrand Mikkelsen.

– Det at det ved Gjøvik Kultursenter og i kommunen, med kultursjef Anna Thorud Hammer i spissen, finnes nysgjerrige, åpne mennesker som er engasjerte og involverte og ser muligheter fremfor hindre, er inspirerende. Jeg tror ordningen gir gode synergieffekter, som bidrar til å gjøre Gjøvik attraktivt og kan ha positiv effekt for å få kulturaktører og andre interesserte til å bosette seg her.

Gjøvik i særstilling

Friscena blir lagt merke til også utenfor Gjøvik-regionen. Det kan Geir F. Stavsøien bekrefte. Han er selv bosatt på Hamar og leder for nyMusikk Innlandet, som er en frivillig interesseorganisasjon for å fremme samtidsmusikk, etablert i 2018.

– Det at det finnes et egnet rom der det legges til rette på denne måten, gjør at vi så langt har lagt ned ekstra mye arbeid på Gjøvik i løpet av de to årene vi har eksistert. Det er et paradoks med tanke på at vi i utgangspunktet er en organisasjon som skal være til for hele Innlandet. Så vidt meg bekjent, står imidlertid Gjøvik i særstilling i fylket med et eget sted der det frie feltet får bruke denne typen scenerom fritt uten at det koster noe, sier Stavsøien.

I en del av landet der alt fra det klassiske miljøet til folkemusikken står sterkt, mener han at samtidsmusikken fortjener å bli synliggjort i større grad. Friscena er et fleksibelt rom med plass til et bredt spenn av musikalske uttrykk.

– De som mener de har en anelse om hva samtidsmusikk er, tar svært ofte feil – meg selv inkludert. I samtidsmusikken er alt lov – den rommer så mye, fra eksperimentell støy til de vakreste, vareste klanger. Flere av dem som har møtt opp til konserter i vår regi på Friscena og andre steder, har gitt uttrykk for at de ikke visste hva de hadde i vente, men kom fordi nysgjerrigheten pirret dem. De uttrykker alltid genuin glede over at de fikk vært der.

Veggene bulet ut

– Som fast arrangør og konsertgjenger, er det snedig å se at det nesten alltid er om lag en tredjedel av publikum som jeg ikke har sett på Friscena før hver gang det holdes konsert. Med kvalitetsnivået konsertene holder, trekker vi i normale tider også folk hit fra andre mjøsbyer og områdene rundt.

Det sier leder for Tune Into Gjøvik Jazzklubb, Roy-Aage Grenheim.

– Med unntak av at vi fikk låne et lokale i Storgata i forbindelse med byjubileet, har vi i jazzklubben stort sett levd som flyttsamer i de godt over tjue årene vi har eksistert, før vi begynte å benytte oss av Friscena. Å ha et fast sted å forholde seg til, er helt uvurderlig og avgjørende for at vi kan holde aktivitetsnivået oppe.

Jazzentusiasten er særlig begeistret for at et flunkende nytt flygel fra Steinway & Sons ble kjøpt inn til Friscena for tre år siden.

– Det er noe som raskt ryktes i miljøet – flere fremstående artister har selv tatt kontakt fordi de ønsker å spille her. Personlig står julekonserten i 2018 for meg som et høydepunkt da Bugge Wesseltoft spilte for en blackbox så full at veggene bulet ut.

Full kalender i desember

– Friscena kan hvem som helst låne og bruke. Vi har alt fra barneteaterøvinger til seniorarrangementer her, konstaterer arrangementskoordinator ved Gjøvik Kultursenter, Camilla Dalby. Like­vel tror hun at Friscena, etter nesten ti års drift, for en del ennå er å regne som en skjult perle.

– Da jeg begynte her i fjor, var Friscena et sted mine musikk-interesserte venner først og fremst kjente til. Etter at Fredvika-festivalen tok den i bruk som klubbscene, har nok også flere andre unge fått øynene opp for plassen. Min drøm er at Friscena skal være et sted alle vet om og vil besøke, sier Dalby.

Arrangementskoordinatoren håper på et skikkelig tiårs-jubileum for Friscena neste år, om situasjonen tillater det. Selv i koronatider brukes imidlertid Friscena flittig.

– Vi er faktisk helt fullbooket frem til jul. Bingoaftenen med Hans Esben Gihles karakter «Randi Aasa» var en suksess i høst, så vi kjører dobbel julebingo. I tillegg til flere julekonserter, blir det tre visninger av familieforestillingen «Sauen som ikke fikk sove».

Artikkelen er hentet fra siste utgave av Gjøvikmagasinet. Les den digitale utgaven av magasinet HER

_
_
_